- Fatih Projesi'nin tam açılımı 'Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi' dir.
- FATİH projesi 2011-2012 öğretim yılında 17 ilde 51 okulda pilot uygulaması başlatılan ve 2013-2014 yılında tüm okullarda uygulanması planlanan, Milli Eğitim Bakanlığı’nın okullarda teknoloji kullanımını artırmayı ve eğitimi günümüz şartlarına uyarlamaya çalıştığı bir projedir.
- Projenin başlangıç tarihi 22 Kasım 2010 dur.
- Başbakan Recep Tayip ERDOĞAN, Milli Eğitim Bakanı Nimet ÇIBIK ve Ulaştırma Bakanı Bin Ali YILDIRIM’IN da katılımları ile 52 okul ve 103 derslikte pilot uygulama olarak başlatılmış, toplamda 570 bin dersliğe ulaşması planlanan devasa bir proje olarak kamuoyuna duyurulmuştu.
FATİH projesi beş ana bileşenden oluşmaktadır. Bunlar;
1- Donanım ve Yazılım Altyapısının Sağlanması,
2- Eğitsel e-İçeriğin Sağlanması ve Yönetilmesi,
3- Öğretim Programlarında Etkin BT Kullanımı,
4- Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitimi,
5- Bilinçli, Güvenli, Yönetilebilir ve Ölçülebilir BT Kullanımının sağlanmasıdır.
1. Donanım Altyapısının İyileştirilmesi Bileşeni:
2. e-İçeriğin Sağlanması ve Yönetilmesi Bileşeni:
- İlköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki tüm okullarımızın bütün dersliklerine (620.000 derslik) birer adet dizüstü bilgisayar ve projeksiyon cihazı sağlanacaktır.
- Her okula en az bir adet çok amaçlı fotokopi makinesi, akıllı tahta, doküman kamera ve mikroskop kameranın bulunduğu akıllı bir sınıf oluşturulacaktır.
- Derslerde yardımcı birer ders materyali olarak kullanılmak üzere, ses, video, animasyon, sunu, fotoğraf/resim…gibi çoklu ortam bileşenleri ile desteklenmiş öğrenme nesnelerinin ve etkileşimli e-kitapların oluşması planlanmıştır.
- Bu e-içeriklere öğretmenler ve öğrenciler web tabanlı ortamlarda hem çevrimiçi hem de çevrimdışı biçimde kolaylıkla ulaşabilecektir.
3. Öğretim Programlarında Etkin BT Kullanımı Bileşeni:
- Öğretim Programlarının BT kullanımını desteklemesi amacıyla; öğretmen kılavuz kitaplarının, sağlanan donanım altyapısı ve eğitsel e-içeriğin etkin kullanımını içerecek şekilde yenilenmesi planlanmıştır.
4. Derslerde BT Kullanımı İçin Öğretmenlere Hizmetiçi Eğitim Bileşeni:
- Okullarda görev yapan yaklaşık 600.000 öğretmenin sınıflara sağlanan donanım altyapısını, eğitsel e-içerikleri ve BT’ye uyumlu hale getirilen öğretmen kılavuz kitaplarını etkin biçimde kullanma becerilerini geliştirmelerine dönük yüz yüze ve uzaktan eğitim aracılığıyla hizmetiçi eğitim faaliyetleri planlanmıştır.
5. Ağ Altyapısı ve Geniş Bant İnternet Kullanımı ile Bilinçli ve Güvenli BT Kullanımının Sağlanması Bileşeni:
- Her dersliğe geniş bant internet erişimi kablolu bağlantı ile sağlanacaktır.
- Eğitim-öğretim süreçlerinde BT araçlarıyla birlikte internetin de bilinçli ve güvenli kullanımını sağlamak için gerekli donanım ve yazılım altyapısının kurulmasının yanında mevzuat düzenlemesi de yapılacaktır.
- Bilgi Toplumu Stratejisi Belgesi,
- Kalkınma Planları,
- Bakanlığımız Stratejik Planı ve
- BT Politika Raporunda yer alan hedefler
doğrultusunda 2013 yılı sonuna kadar dersliklere BT araçları sağlanarak, BT destekli öğretimin gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır.
Fatih Projesi'nin Hedefleri
Milli Eğitim Bakanlığının görev alanıyla ilgili olarak aşağıdaki hedeflerin gerçekleştirilmesi istenmektedir.
- Bireylerin yaşamboyu öğrenim yaklaşımı ve e-öğrenme yoluyla kendilerini geliştirmeleri için uygun yapıların oluşumu ve e-içeriğin geliştirilmesi,
- Ortaöğretimden mezun olan her öğrencinin temel bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım yetkinliklerine sahip olması,
- İnternetin etkin kullanımı ile her üç kişiden birisinin e-eğitim hizmetlerinden faydalanması,
- Herkese bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve kullanma fırsatının sunulması,
- Her iki kişiden birinin internet kullanıcısı olması,
- İnternetin toplumun tüm kesimleri için güvenilir bir ortam haline getirilmesi
Ayrıca, Bakanlığın 2010-2014 Stratejik Planında, Kurumsal Kapasitenin Geliştirilmesi temasında yer alan 14. Stratejik amacın birinci stratejik hedefi “Stratejik Hedef 14.1: Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumlarımızın bölgesel farklılıkları gidermek amacıyla 2014 yılı sonuna kadar tümünün bilişim teknolojilerinden yararlanmasını sağlamak” görevi sorumlu birim olarak Genel Müdürlüğe verilmiştir.
EBA (Eğitim Bilişim Ağı) PROJESİ
Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından tasarlanan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur.
Öğretmen ve öğrenciler başta olmak üzere eğitimin tüm paydaşları için tasarlanan EBA;
- Farklı, zengin ve eğitici içerikler sunmak,
- Bilişim kültürünü yaygınlaştırarak eğitimde kullanılmasını sağlamak,
- İçerikle ilgili ihtiyaçlarınıza cevap vermek,
- Sosyal ağ yapısıyla bilgi alışverişinde bulunmak,
- Zengin ve gittikçe büyüyen arşiviyle derslere katkı sağlamak,
- Bilgiyi öğrenirken aynı zamanda yeniden yapılandırabilmek ve bilgiden bilgi üretmek,
- Farklı öğrenme stillerine (sözel, görsel, sayısal, sosyal, bireysel, işitsel öğrenme) sahip öğrencileri de kapsamak,
- Bütün öğretmenleri ortak bir paydada buluşturarak eğitime el birliğiyle yön vermelerine ön ayak olmak,
-Teknolojiyi bir amaç olarak değil bir araç olarak kullanmak amacıyla tasarlanan sosyal bir eğitim platformudur.
Fatih Projesinde Son Durum
- 2010 yılında başlayan proje 2013 yılında bitirilmesi planlansa da daha şimdiden 2014 yılına sarkmış daha da gecikme yaşanması muhtemel gözükmektedir. Fatih Projesinin maddi boyutu 8 milyar dolar olarak belirlenmiş olmasına rağmen 2012 yılı bütçesinden 803 milyon lira, 2013 yılı bütçesine de 1.4 milyar lira bir ödenek konula bilmiştir.
- Hedeflenen öncelikli becerilerden sadece ‘teknoloji okuryazarlığı’nda sorun yok; ‘problem çözme’, ‘dili etkili kullanma’, ‘sorgulama’, ‘yaratıcılık’, ‘eleştirel düşünme’, ‘ hayat boyu öğrenme’, ‘bilgi okuryazarlığı’, ‘sosyal sorumluluk’ ve ‘takımla çalışma’ becerilerinde ise sonuçlar olumsuzdur.
- Projenin esas unsurlarından tabletlere yüklenen ders içerikleri hem öğrenci hem de öğretmenler tarafından yetersiz bulunuyor.
- Bakanlığın anketinde pilot uygulama kapsamındaki öğrencilerden 4 bin, öğretmenlerden de 500’ünün görüşleri alındı. Çalışmanın sonuçları tabletli eğitimin, eğitim sürecinde kazanılması gerekli beceriler açısından sınıfta kaldığını gösterdi.
- Öğrenci ve öğretmenlerin çoğunluğu tabletli projenin içerik açısından zayıf olduğunu, başarıyı arttırmadığını, problem çözme ve dili etkili kullanma yeteneğine önemli katkı sağlamadığını belirtti.
- Eğitimde Fatih Projesi Ne
Durumda? (2013, 11 5).
www.aydininsesi.com:
http://www.aydininsesi.com/haber/3987/egitim-de-fatih-projesi-ne-durumda.html
adresinden alınmıştır
- Fatih Projesi. (2013, 11 2). fatihprojesi.meb.gov.tr:
http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır
- Tablet Sınıfta Kaldı. (2013, 11 1). www.radikal.com.tr:
http://www.radikal.com.tr/turkiye/tablet_sinifta_kaldi-1123079 adresinden
alınmıştır
- Fatih Projesi. (tarih yok). www.fatihprojesi.com:
http://www.fatihprojesi.com/ adresinden alınmıştır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder