Resource based learning(Kaynak Tabanlı Öğrenme) :
open-learning(açık öğrenme) , flexible learning(esnek öğrenme), individualized learning(bireyselleştirilmiş öğrenme), computer aided
learning(bilgisayar destekli öğrenme), Project based learning(proje tabanlı öğrenme) , problem based learning(problem tabanlı öğrenme) , student centered
learning(öğrenme merkezli öğrenme) ve self organized learning(kendi kendine öğrenme) i kapsayan bir terimi belirtir. (Ryan et
al.)
Öğretmen ve öğrencinin fiziksel
olarak birbirinden ayrı olduğu eğitimsel süreçleri tanımlamak için kullanılan
terimler şunlardır : distance education(uzaktan eğitim),distance teaching(uzakytan öğretme), distance learning(uzaktan öğrenme),
open learning(açık öğrenme), distributed learning(dağıtılmış öğrenme), asynchronous learning(eşzamanlı olmayan öğrenme), telelearning(tele öğrenme) ve
flexible learning(rahat öğrenme). Yazar, bu terimlerin distance learning(uzaktan öğrenme) ile değişebilir şekilde
kullanılabileceğini belirtiyor.
“Virtual learning(özgün öğrenme)” bu makalede tanımlanan diğer terimler için
bir şemsiye olarak seçilmiştir. Virtual
kelime anlamı olarak “farklı,
özgün” anlamına gelmektedir ve geleneksel eğitimden farklı olarak şu
özelliklere sahiptir :
- Öğrenme süreci kısmen ya da tamamen öğretmenin yerini alacak teknolojiye dayanır.
- Eğer öğretmenin rolü kısmen bazı teknolojilerle değiştirilebilirse o zaman öğretmen ve öğrenci zaman ve yer bakımından ayrı olabilirler ama bu durumda aralarındaki iletişim sağlanır.
- Öğrenci öğrenme hızını, zamanını, yerini ve miktarını seçebilir.
K Kavramların adlandırılması iki
şekilde gerçekleştirilir. Bunlar ;
1) Öğrenmeyi tanımlayan bir kelime + eğitimsel bir kavram
2) Teknolojiyi tanımlayan bir kelime + bağlaç + eğitimsel bir kavram
1) Öğrenmeyi tanımlayan bir kelime + eğitimsel bir kavram
2) Teknolojiyi tanımlayan bir kelime + bağlaç + eğitimsel bir kavram
İlk
kısım terimler arasındaki farklılığı gösterir
ve bu özellik en fazla kullanılan terimleri sekiz grupta toplar. Bunlar
:
-
Group “C”
(Computer) - Group “I” (Internet) -
Group “T” (Technology)
-
Group “D” (Distance
) - Group “O” (Online) -
Group “W” (Web)
-
Group “E” (Electronic) - Group “R”
(Resource)
Bu
makalede giriş kısmı çeşitli terimleri sunar. Öğrenme sürecini destekleyen
yazılım ve teknolojileri tanımlamak için kullanılan terminolojiyi açıklama
ihtiyacını tartışır. İlerleyen bölümlerde education(eğitim), instruction(öğretim), learning(öğrenme),
teaching(öğretme) gibi pedagojik kavramları açıklar, bağlaçlar arasındaki başlıca
farklılıkları gösterir, en fazla kullanılan terimleri 8 grupta toplar.
Educational Concepts (Eğitimsel Kavramlar)
Teaching(öğretme) : Öğrenme sürecinde öğretmenin rolünü vurgular ve bilgi, durum, fikirler ve
beceriyi açıklayan tüm aktiviteleri kapsar. Sadece bir insanın öğretmen rolünü
oynamayacağını, aynı zamanda belli bir teknolojiye dayalı bir bilgisayar
sisteminin de bu işlemi gerçekleştireceğini
fark etmek gereklidir.
Learning(öğrenme),
bireyin bilgisinde, davranışlarında ve becerilerinde kısmen kalıcı değişime sebep olur. Bazı
yazarlar öğrenme teriminin, öğrenme
sürecinde öğrenci aktivitesini
vurguladığına inanıyorlar. Yani öğrencilerin
hangi aşamada ne çalışılacağını seçmede özgür olduğunu ifade ediyorlar.
Training(talim), bireysel olarak bir işi etkili ve yeterli şekilde başarmak için gereken
davranış, bilgi ve becerileri geliştirme
amacına sahip olan kaliteli gözlemcilerin rehberliğinde planlı ve sistematik
aktiviteler bölümünü varsayar. Bu terim, öğrenmenin pratik ve mesleki
açıklamasını vurgular ve genellikle
profesyonel ve kurumsal seviyede kullanılır.
Education(eğitim), training teriminde varsayıldığı gibi belli
bir çalışma alanıyla alakalı olmayan
genelde bilgiyi, tutumları, becerileri ve değerleri geliştirme amacına
sahip öğrenme aktiviteleriyle ilgilidir.
Instruction (öğretim),
öğrenmenin pratik açıklaması anlamına gelmektedir. Training teriminin aksine
akademik çevrelerde daha genel kullanılan bir terimdir. Bu terim aynı zamanda
öğrenme sürecine karşı daha planlı bir
yaklaşım anlamına gelir ve öğrenme sürecinin önemli bir bakış açısı olarak destek bileşenini gösterir. Genelde pratik uyum sağlama ile öğrenme
hakkında konuşurken training(talim) ve instruction(öğretim) terimleri eş anlamlı olarak
kullanılır.
Tutoring(özel eğitim/birebir öğretim) adı geçen terimlerden daha nadir kullanılır. Teaching(öğretim) ile aynı anlama sahiptir. Ama öğretim daha bireysel tabanlı
olarak uygulanır. Bir özel öğretmen ve küçük bir gruptan oluşur. Özel öğretmen,
zor kavramları açıklayarak ya da konunun
ana hatlarını açıklayarak öğrencilere özelleştirilmiş ve iyileştirici yardım
sağlar.
Connectives (Bağlaçlar)
Bağlaçlar
anlamları bakımından birkaç kategoride düzenlenirler.
Managed(yönetimli),
monitored(denetimli) ve administered(yönetimli) kelimeleri, bazı teknolojilerin direkt
öğretme/ öğrenme sürecine katkı sağlamadığını , ama öğrenme işleminin yönetiminde
bir araç olarak kullanıldığını ifade ederler. Bununla
birlikte öğrenme içeriğinin dağıtılması tamamen insan tabanlıdır, bazı
teknolojilere dayalı değildir.
Aided(destekli) ve assited(destekli) kelimeleri , öğrenme materyallerinin sunulması, öğrencinin
bilgisinin kontrol edilmesi, soru ve cevap oturumlarının yönetilmesini sağlayan
bir öğrenme aracı olarak kullanılan bazı teknolojileri ve bu teknolojiye
dayanan bir bilgisayar sistemini ifade
eder.
Enhanced(geliştirilmiş)
kelimesi aided(destekli) ve assited(destekli) kelimeleri ile
benzerdir. Yani geleneksel öğrenme yöntemine ilave olarak kullanılan bazı
teknolojileri ifade eder. Ama bu süreçte
öğretmenin etkinliğini vurgular. Öğretmen
öğrenme aktivitelerinin planlanması ve uygulanmasına dahil edilmelidir ve
öğrenme sürecinde merkezi rol oynar.
Burada teknoloji öğrenme işlemine
imkan verici olarak kullanılır.
Enriched(zenginleştirilmiş) kelimesi
öğrenme sürecinde bir çalışma aracı olarak kullanılan teknolojiyi vurgular. Öğrenme materyallerinin
oluşturulmasına ve dağıtılmasına katkı sağlamaz.
Based(tabanlı) kelimesi geniş bir anlama sahiptir.
Öğrenme sürecinde merkezi rol oynayan bazı teknolojileri ifade eder.
Anlamı, bilgisayar kullanım çeşitleri, öğrenme materyallerinin oluşturulması ve
dağıtılması, öğrenme sürecinin yönetilmesi , öğrenciler tarafından bilgisayar kullanımı gibi ifadeleri kapsamaktadır. Bu bağlaç “enriched(zenginleştirilmiş)”, “managed(yönetimli)” ve “assisted(destekli)” kelimelerinin anlamlarını kapsar.
Mediated(ortamlı) ve supported(destekli) kelimeleri terimler için en geniş anlama sahiptir. Bu durumda teknoloji bir öğrenme kaynağı ya da araç olarak kullanılır.
Delivered(dağıtımlı) kelimesi de derse ulaşım kullanılan bazı
teknolojileri ifade eder. Öğretmen ve öğrenci arasındaki ilişki ya tamamen
ortadan kaldırılır ya da büyük oranda azaltılır.
The terms of group “C”
Computer(bilgisayar) kelimesi öğrenmeyi sağlayan teknolojiyi ifade eder. Anlamı çok geniştir. Öğrenme sürecinde bilgisayar kullanımını ve bilgisayarın bir öğrenme aracı ya da öğrenme sürecinin yönetiminde bir araç
olarak kullanılabileceğini ifade eder. O zaman şu şekilde anlaşılabilir :
- - Bilgisayar çevrim
dışıdır ve bir ağa bağlı değildir.
- - Öğrenme materyalleri
yereldir ve CD-Rom veya floppy disk aracılığıyla dağıtılır.
Benzer
şekilde, bilgisayar genellikle derse dahil edilen tüm medya çeşitlerini ifade
etmesine rağmen, genellikle derste kullanılan metinleri, resimleri ve basit
animasyonları ifade eder. Öğrenme aracı ya da ortamı olarak geliştirilen bir yazılım uygulaması kısmen ya da tamamen
bir öğretmenle yer değiştirebilir. Öğretmenin yerine kısmen geçtiğinde öğrenme
materyalinin öğretmen tarafından öğretilmesi zorunludur.
The terms of group “D”
Distance
kelimesi öğrenmenin uzaktan
gerçekleştirildiğini ifade eder, yani öğrenci ve öğrenme kaynağı fiziksel
olarak birbirlerinden farklı ortamda bulunurlar. Bununla birlikte bu kelime,
öğrenmenin sağlanmasında kullanılan teknolojiyi belirtmez . Bu yüzden öğrenmeyi
sağlayan herhangi bir bilgi ve iletişim teknolojisi olabilir. Genellikle
öğrenciler öğrenme materyalleri üzerinde kendileri çalışırlar, ama kural olarak
destek ve özel ders sağlaması için öğretmenin varlığı gereklidir. Uzaktan
eğitimin başlıca özelliklerini özetlemek gerekirse:
- - Öğretmen ve öğrenci
öğrenme sürecinde zaman, yer veya her iki faktör bakımından birbirinden ayrıdırlar.
- - Öğrenci, kendisine uygun
yer, zaman ve hızda öğrenme materyalleri ile çalışır.
- - Öğretmen yardım sağlar
ve öğrencinin ilerlemesini değerlendirir.
- - Bilgi ve iletişim
teknolojileri öğretmen ve öğrenci arasındaki etkileşimi sağlamak için
kullanılır.
Distance
education(uzaktan eğitim) ve distance learning(uzaktan öğrenme) birbirleriyle eş anlamlı olarak kullanılır.
Bununla birlikte ikisinin arasındaki farkı belirtmek gerekirse, distance learning(uzaktan öğrenme), distance education(uzaktan eğitim)’ın bir
sonucu olarak açıklanır.
The terms of group “E”
Terimlerden
önce kullanılan “e” harfi electronic(elektronik) kelimesinin kısaltmasıdır ve öğrenmenin electronik araç ve çevre aracığıyla düzenlenmesini belirtir. Bu medyalar çevrim
dışı ya da bir ağa bağlı olabilirler. Bir diğer tanım da öğrenmenin
internet aracılığıyla düzenlendiğini ifade eder.
The terms of group “I”
Öğrenme
içeriği internet aracılığıyla dağıtılır.
Bununla birlikte intranet bilgisayarları geçit aracılığıyla internete
bağlar ya da extranet, internet üzerindeki intranetin genişlemesi olarak
kullanılır. Internet based training(internet tabanlı öğrenme), http protokolünün kullanılmasının
gerektirmeyen, TCP/IP protokolü
kullanılarak verilen bir
eğitimdir.Bu yüzden İnternet tabanlı öğrenme patentli protokolleri ve uygulamaları kullanabilir. İnternet tabanlı öğrenme sadece yerel materyallere değil, aynı zamanda dersin dışındaki materyallere de erişime izin verir.
The terms of group “O”
Bu
gruptaki terimlerin anlamı “online”
kelimesinin yorumlanmasına bağlıdır.
Online kelime üç anlama sahiptir. Bunlar: internete bağlı, bilgisayara
bağlı ya da bir bilgisayar ağına bağlı şeklindedir. Terimlerin tanımlarının
çoğu birinci ve üçüncü anlamına dayanır. Geniş
anlamda ağ bağlantısının varlığını ifade eder. Online kelimesinin daha
kısıtlı anlamı ise internete bağlı bir bilgisayarı vurgular. Bu durumda bu
gruptaki terimler “I” ve “W”
grubundaki terimlerle eş anlamlı olarak
kullanılırlar.
The terms of group “R”
Resource
based learning(kaynak tabanlı öğrenme) de, öğretmenler değil öğrenciler merkezi bir role sahiptir.
Öğrenciler aktiftir, konuyu çalışmak ve bazı anlamlı problemleri çözmek için
farklı kaynakları kullanırlar. Kaynaklar; basılı ve elektronik kitapları,
sözlükleri, haritaları, gazeteleri vb. içerir. Öğretmenin görevi, öğrenme
işlemini kolaylaştırmak için farklı yerlerde, farklı kaynakları kullanarak
bilgiyi araştırmaları için öğrencileri motive edecek unsuru sağlamak
olacaktır.(Ryan)
The terms of group “I”
Bu
gruptaki terimler diğer gruptaki terimlerden daha geniş bir anlama sahiptir.
Öğrenme sürecinde başlıca role sahip bilgi ve becerilerin
geliştirilmesi ve öğrenme içeriğinin iletilmesi için kullanılan teknolojileri
vurgular. Bununla birlikte, bu terimler teknolojinin kendisini tanımlamazlar, bir sonuç olarak teknolojiyi
tanımlarlar.
The terms of group “W”
Öğrenmeyi
sağlamak için kullanılan web teknolojilerini tanımlar. Böylece öğrenme içeriği
web browserlar kullanılarak yerel veya
özel bilgisayar ağı üzerinden iletilir. Genellikle öğrenme materyalleri dersin
dışındaki kaynaklara bağlantılar içerir.
Analiz Sonuçları
Uzaktan öğrenme ve uzaktan öğretim kavramları
öğretmen ve öğrencinin zaman, yer veya her iki faktör bakımından birbirinden
ayrı olduğunu ifade eder. Bununla birlikte uzaktan öğrenme, öğrenme sürecinde
öğrencinin etkinliğini vurgularken, uzaktan öğretim öğretmenin etkinliğini
vurgular.
Online
öğrenme herhangi bir ağ sayesinde sağlanabilir, bu yüzden internet tabanlı
öğrenme online öğrenmenin alt kümesidir. Bilgisayar tabanlı öğrenmede
bilgisayarın bir ağa bağlı olması gerekmez, kullanılan materyaller yereldir. Bu
yüzden bilgisayar tabanlı öğrenme e- öğrenmenin alt kümesidir.
E-
öğrenme herhangi bir elektronik araçla gerçekleştirilebilir. Bu yüzden online
öğrenme ve bilgisayar tabanlı öğrenme,
e-öğrenmenin bir alt kümesidir.
Uzaktan
öğrenme, daha geniş bir kavramdır. Hem teknoloji tabanlı öğrenmeyi hem de elektronik olmayan öğrenme
materyallerini kapsar.
Teknoloji
tabanlı öğrenme, herhangi bir teknoloji aracılığıyla sağlanabilir. Uzaktan
öğrenme de bunlardan biridir.
Kaynak
tabanlı öğrenme en geniş anlama sahip terimdir. Çünkü öğrenme sürecinde kaynak
olarak öğrencinin aktif olduğu herhangi bir teknoloji kullanılabilir.
Harmanlanmış
öğrenme(blended learning); uzaktan öğretim ile geleneksel öğretimin birbirini tamamlayacak
şekilde kullanılmasıdır. İkisi birbirini tamamlıyor, tekrar etmiyor.
Teşekkürler teknoloji sitesini de ziyaret edebilirsiniz..
YanıtlaSil