7 Aralık 2013 Cumartesi

1980 Sonrası Öğretim Teknolojileri

Dünyadaki Uygulamalar

1.Amerika Birleşik Devletleri
  • ABD’de 1950’li yılların sonlarında bilgisayarlar eğitim kurumlarında kullanılmaya başlanmıştır. Bilgisayarlar önceleri, özellikle Stanford ve Illinois gibi büyük üniversitelerde, idari amaçla kullanılmıştır. 1970’li yıllarda ise eğitim amacıyla kullanılmıştır. 
  • Eğitime dayalı ilk projelerden birinde, Florida State Üniversitesi tarafından IBM 500 kullanılarak, üniversite düzeyinde bilgisayar destekli fizik ve istatistik öğretimi gerçekleştirilmiştir.(Sezan, 1999, 12). 
  • 1970’de Illinois Üniversitesi tarafından zaman paylaşımlı çok büyük bir sistem olan PLATO (Otomatik Öğretim İşlemleri için Programlanmış Mantık) sistemi geliştirilmiştir. PLATO farklı bir ekran ve klavyeli bir terminalin yanı sıra Tutor adı verilen bir yazarlık sistemine sahiptir (Özkan, 2000, 9). 
  • Yüzlerce öğrenci bu sistem sayesinde aynı anda merkezi bilgisayara bağlı terminallerle çalışmaya başlamışlardır. Bu sistem bugünkü anlamda bilgisayar destekli eğitimde ilk adımı oluşturmuştur (Sezan, 1999, 12). 
  • 1972’de Brigham Young Üniversitesi’nde TICCIT (Time Shared Information TV - Zaman Paylaşımlı, Etkileşimli, Bilgisayar Kontrollü Bilgi Televizyonu) adlı bir sistem geliştirilmiştir. Bilgisayar öğrenme istasyonuna bağlı renkli televizyon eklenerek oluşturulan bir sistemdir (Özkan, 2000, 9). 
  • Öğrenciler bu sistemde standart televizyon ekranını kullanarak klavyeden bilgi girişiyle özellikle matematik ve ingilizce derslerinde araştırma yapabilmişlerdir (Sezan, 1999, 12). 
  • Bu üç büyük proje dışında başka eğitim amaçlı projeler de geliştirilmiştir. Bunların çoğu, zaman paylaşımlı sistemler ve terminalleri kullanmışlardır. Bu durum eğitim açısından kazanç sağlamışsa da, çok pahalı olduğu için yaygınlaşması durmuştur.
  • 1980’li yıllarda PC’lerin kullanımının yaygınlaşmasıyla BDE(Bilgisayar Destekli Eğitim) konusunda önemli gelişmeler olmuştur ve bilgisayarlar hızla okullara girmeye başlamıştır. 
  • ABD’de bilgisayarlardan yararlanma konusu önceleri bilgisayar okuryazarlığı şeklindeyken, 1980’li yıllarda BDÖ(Bilgisayar Destekli Öğretim) konusuna dönüşmüştür. 
  • 1983’te Becker’in ABD’de 2209 okulda yaptığı bir tarama araştırması sonucunda, okulların %53’ünde en az bir bilgisayar öğretimde kullanılmaya başlanmıştır. 
  • Öğretmenlerin Eğitimi
    - 1984’te bir proje ile daha önce bilgisayar kullanma becerisi olan 90 öğretmen ve yönetici, iki hafta süre ile kurstan geçirilmiştir. Bu öğretmenler, kendi bölgelerindeki diğer öğretmenleri eğitmekle görevlendirilmişlerdir.
    - ABD’de öğretmenlerin eğitilmesi konusundaki politika, programlamayı öğrenmekten çok, bilgisayarı öğretim programına entegre etmeye çalışma konusundadır.
2. İngiltere 
  • Bilgisayar eğitimi ve BDÖ uygulamaları 1960’lı yıllarda üniversite ve yüksek okullarda, 1972’de ortaöğretimde, 1979’da ilköğretimde başlamıştır. 
  • Bilgisayar destekli öğrenme ve bilgisayarla yönetilen öğretim projelerini gerçekleştirmek amacıyla NDPCAL (Bilgisayar Destekli Öğrenme için Ulusal Kalkınma Programı) projesi hazırlanmıştır.
  • NDPCAL tarafından desteklenen 17 BDÖ projesinin 9’u yüksek öğretimde, 3’ü orta öğretimde, 2’si endüstriyel eğitimde, 3’ü askeri eğitimde uygulanmıştır.
  • Çocukları mikro elektroniğin hakim ve yaygın olduğu bir çevrede hayata hazırlamayı hedef alan Mikro Elektronik Eğitim Projesi (MEP) gerçekleştirilmiştir. 
  • 1980’de MEP, hükümet tarafından altı yıl için yürürlüğe konmuştur.
  • Yapılan bu planlamayla 1982’nin sonunda beş bin ortaokul bilgisayar sahibi olmuştur.
  • 1983’te ilkokulların %43’ünde bir veya iki bilgisayar bulunmaktadır. 
  • 1986’da ilk ve ortaöğretim kurumlarının tamamı bilgisayarlardan yararlanır hale gelmiştir. Ortaöğretimde her öğrencinin, bilgisayar öğrenimi ile ilgili temel becerilerin ve yeterli bilgilerin kazandırılmasına dönük en az bir bilgisayar dersi alması hedeflenmiştir. 
  • Öğretmenlerin Eğitimi
- İngiltere de öğretmen eğitimine temel olarak bakmış ve gönüllülük esasına dayanan hizmet içi eğitim programları başlatmıştır.
- 1983’te ilkokul öğretmenlerinin yaklaşık %10’u gönüllü olarak hizmet içi eğitimden geçirilmiş ve BDÖ programları hazırlamak için gereken bilgi ve beceri ile donatılmışlardır. Öğretmen eğitimi politikasında üniversitelerle işbirliğine gidilerek, tam zamanlı veya yarı zamanlı kurslar açılması sağlanmıştır.
- Öğretmen eğitimi, kendi kendine öğretim paketleriyle (video teyp, kitap, televizyonda öğretim programları, vb) desteklenmiştir.
 
3. Fransa
  • Fransa’da gelişmeler tarihler açısından İngiltere’ninkine benzemektedir. Eğitim sisteminin yapısı gereği ise farklı özellikler taşımaktadır. 
  • 1980’den itibaren bilgisayarı okullarda yaygınlaştırma çalışmaları başlamıştır. 1983’te “100.000 bilgisayar” hedeflenmiş, ancak bu hedef kısa zamanda gerçekleşince 1985’te “Herkes için enformatik” programı başlatılmıştır. 
  • 1985’te başlatılan “Herkes için enformatik” projesinin amacı, her düzeydeki bütün öğrencilere bilişim teknik bilimine ilişkin giriş bilgisi vermek, bilgisayar merkezlerini halka açmak ve öğretmenleri eğitmektir. 
  • Bu plan ile okulların ders saatleri sonrasında açık tutulması ve vatandaşların bu konuda eğitilmiş öğretmenlerin denetimindeki bilgisayara giriş kurslarını ücretsiz olarak izlemeleri sağlanmıştır. 
  • 1970’lerde BDE alanındaki uygulamalara başlamıştır. Üç bilgisayar eğitim merkezi kurulmuş ve her yıl 80 öğretim görevlisi yetiştirilmesi planlanmıştır (Sezan, 1999, 18). 
  • 25 Kasım 1980’de her okula 8 bilgisayar yerleştirilmesini, bilgisayarların seçmeli ders olarak okutulmasını, okullarda LOGO’nun yaygınlaştırılmasına dönük olarak 10.000 bilgisayar programı devreye sokulmuştur. Bu proje kapsamında, pilot okul olarak seçilen liselerde BDÖ denemelerine başlanmıştır. 
  • Bu dönemde öğretim araçları, ders kitapları geliştirilmiş ve öğretmen eğitimine hız verilmiştir. 
  • Ayrıca öğretmen yetiştiren okullara BDÖ zorunlu ders olarak konmuştur. 
  • Öğretmenlerin Eğitimi
- 1970’te bilgisayarların öğretmen ve eğitimcilere tanıtılması amacıyla, çeşitli branşlardan 500 öğretmen bir yıllık eğitimden geçirilmiş; bu öğretmenler aracılığı ile diğer öğretmenler de yetiştirilerek okullardaki bilgisayarlar öğretim amacı için kullanıma açılmıştır. (Sezan, 1999, 18).
- Fransa öğretmen eğitim modeli, bilgisayar okur yazarlığı, BDÖ(Bilgisayar Destekli Öğretim) olmak üzere iki grupta toplanmaktadır.
- Uygulanan politikada 1976-1980 yılları arasında bir gelişme görülmemiş ve okullara bilgisayar alımı durdurulmuştur. Bu uygulamanın nedeni bilgisayarı tanıtmak yerine BDÖ’ye geçme eğiliminin ortaya çıkmasıdır.
- 1981’den itibaren öğretmen eğitimine ağırlık verilmiş ve 1981’de Pedagojik Dokümantasyon Merkezi kurulmuştur.
- 1982’de Eğitim Bakanlığı’na bağlı Bilgisayar Yaz Üniversitesi kurulmuştur. 1985’te bilgisayar eğitim merkezi sayısı 28’dir ve bu konuda 300 öğretmen eğitilmiştir (Sezan, 1999, 19).
- 1990’lı yıllarda ise tüm öğretmenler için bir eğitim planı hazırlanmıştır. Öğretmenlere ders yazılımı geliştirebilmeleri, bilgisayarı eğitim yönetiminde ve öğretim amacıyla kullanabilmeleri için gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmıştır (Sezan, 1999, 20).
4. Almanya 
  • Almanya’da konu, daha çok öğrencilere bilgisayarı tanıtma ve bilgisayarı etkin kullanma eğitimi verebilme açısından ele alınmıştır. 
  • 1970’lerde başlayan eğitimde bilgisayar kullanımına ilişkin çalışmalar uzun bir süre araştırma düzeyinde kalmıştır. 
  • 1975’te ortaöğretimin üst sınıflarına, bilgisayarla ilgili dersler konularak gerekli araç gereçler hazırlanmış, öğretmen eğitimine hız verilmiştir.
  • 1981’den itibaren meslek okullarına öncelik verilerek okullara bilgisayar alımı gerçekleştirilmiştir. 
  • 1984-1985’te ilköğretim için geliştirilen deneme modeli devreye sokulmuş, bilişim dersi öğretim programına yerleştirilmiştir. BDÖ ilköğretim kademesinde; Matematik, Almanca, İş Eğitimi derslerinde gerçekleşmiş, aynı dersler ortaöğretimde seçmeli olarak gerçekleştirilmiştir. 
  • Liselerde 1985-1986 öğretim yılında bilişim dersi okutulmaya başlanmıştır. 
  • Almanya’da bilgisayar eğitiminin başladığı 1970’li yıllarda Yazılım Birikim ve Danışma Merkezi aracılığı ile okullara yazılımlar gönderilmiştir. 1975’ten itibaren öğretmenler tarafından yazılımlar geliştirilmeye başlanmıştır. 
  • Öğretmenlerin Eğitimi
- Almanya’da öğretmen eğitiminde hizmet içi eğitim kurslarında hem temel kurslardan hem de geliştirme kurslarından yararlanılmıştır. Bu kurslarda; BDÖ’den derslerde yararlanma şekilleri, programlama dilleri, ders yazılım örneklerinden yararlanma yoluyla beceriler kazandırılmaya çalışılmıştır.
- Ayrıca öğretmen eğitimi, video kasetlerle desteklenerek ve hizmet öncesi eğitimde yeni yetişecek öğretmenlerin eğitimlerinin tamamlanmasına çalışılmıştır. Bu nedenle öğretmen yetiştiren fakültelerin programlarına bilgisayar eğitimi ve BDÖ konularında dersler konmaya başlanmıştır (Sezan, 1999, 21).

Türkiye’de 1980 ve Sonrası Teknolojinin Eğitim Sürecine   Entegrasyonu, Politikaları ve Uygulamalar 

1984-1988 Ön Hazırlık Çalışmaları
  • BDÖ adına ilk çalışmalar başlamıştır. 
  • Bilgisayar eğitimi yerine bilgisayarın bir eğitim aracı olarak kullanıldığı bilgisayar destekli eğitim uygulamalarının başlatılması uygun görülmüştür. 
  • 1984 yılından itibaren MEB tarafından “Yeni Enformasyon ve İletişim Teknolojisi” projesi başlatılmıştır. 
  • 101 orta dereceli okula (10+1) 1111 adet bilgisayar alındı. 
  • Her okuldan 2 öğretmene 5 hafta süre ile Hizmet İçi Eğitim verildi. 
  • Ticaret, Turizm Otelcilik okullarına 10’ar adet olmak üzere 130 bilgisayar sağlandı. 
  • 3 saatlik bilgisayar dersi her okula konuldu. 
  • 1987’de İstanbul’da yapılan “Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim Konferansı”nda yabancı ülkelerin deneyimleri ve bu ülkelerin BDE konusunda yaptıkları hatalar tartışılmıştır (Altınkaya, 1998, s.49). 
  • Tüm ortaöğretim kurumlarında bilgisayar destekli öğretime geçilmesi düşünülerek, 1987-1988 öğretim yılında, okullara bilgisayar dersleri konulmuştur. 
  • 2 saat teorik 1 saat uygulamalı bilgisayar dersleri seçmeli dersler arasına alındı.
  • 1985-1989 dönemi içerisinde öğretmen eğitimi konusu da gündeme gelmiştir.
1988-1989 Eğitim Öğretim yılından itibaren
  • Ticaret ve Teknik Eğitimle ilgili orta dereceli okullarda Dünya Bankası kredisiyle başlatılan Endüstriyel Okullar Projesi çerçevesinde 805 bilgisayar kullanılmaya başlanmıştır. Bilgisayar Donanımcılığı, Bakım ve Onarım konuları yanında Yazılım kullanımı konusuna da ağırlık verilmiş ve iki önemli yazılım paketi satın alınmıştır (Sezan, 1999, s.25). 
  • MEB BDÖ için 10 firma ile pilot çalışmaya başlanması kararı alındı. 
  • 37 derse toplam 200 saatlik yazılım geliştirildi.  
  • Yeni Enformasyon Teknolojileri ve Bilgisayar Destekli Eğitim” konusunda eğitim görmek üzere 10 adet MEB personeli ABD’ye gönderildi.
1990-1991 Eğitim Öğretim yılından itibaren
  • MEB bünyesindeki Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü’ne bağlı 9 okulda bilgisayar programlama bölümü açılmıştır. 
  • Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü’ne bağlı okullarda bilgisayar dersi 
  • 1991’de 73 Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’ne 1100 adet bilgisayar 
  • MEB Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü’ne bağlı 5 okulda Bilgi-işlem bölümü 263 okulda 3 saatlik bilgisayar dersi 
  • Ortaöğretim Genel Müdürlüğü’ne bağlı 189 okula;
  • 1990 yılı içinde 
- 1 okula 231 bilgisayar
- 47 Genel lise’ye 710 bilgisayar
- 13 Fen Lisesine 260 bilgisayar
- 72 Anadolu Lisesine 1070 bilgisayar
- 18 Anadolu Öğretmen Lisesine 360 bilgisayar
alımı yapıldı.
1992 ve Sonrası 
  • 1993 yılında, Matematik, Fizik ve Kimya derslerinde kullanılması amacıyla öğretim yazılımları geliştirilmiştir.
  • 1995 yılında MLO(Müfredat Laboratuar Okulları) kuruldu.
  • 1997 yılında 250 formatör öğretmen görevlendirildi.
8 yıllık Kesintisiz Eğitim

Eğitimde Çağı Yakalama 2000 Projesi

- 2 bin 451 ilköğretim okulunda bilgi teknolojisi sınıfları oluşturmak üzere bilgisayar donanımı (bilgisayarlar, yazıcılar, tarayıcılar) ve eğitim yazılımı (ofis yazılımları, eğitsel içerikli oyunlar) ile video, tepegöz, televizyon ve eğitsel içerikli video kasetler ile saydamlar alındı.
- Öğretmen (300 bin), yönetici ve müfettişlere bilgisayar destekli eğitim konularında yetişmeleri için sürekli hizmet içi eğitim verildi.
- 2.296 Bilgi Teknolojisi Koordinatörü’ne “Bilgi Teknolojisi Koordinatörlüğü” konusunda hizmet içi eğitim verilmiştir.

Kaynakça

-1980 Sonrası Türkiye'de BDÖ Gelişimi. (2013, 11 2). http://prezi.com: http://prezi.com/mcocnyizq_kb/1980-sonras-turkiyede-bdo-gelisimi/ adresinden alınmıştır
-Eğitimde Bilgisayar Kullanımı. (tarih yok). www.cenkhoca.org: www.cenkhoca.org/.../egitimdebilgisayarkullanimitarihsel.doc‎ (ders ödevi) adresinden alınmıştır

-ODABAŞI, Y. F. (tarih yok). Bilgisayar Destekli Eğitim Kitabı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder